Självpublicering iFokus

Självpublicering

Läst 72 ggr
Rådjurstoken
2022-12-30 19:46
1

Skriva en bok - hur gör man?

Jag funderar starkt på att skriva en bok, och har redan börjat skriva lite. En naturbok med mycket bilder, men även en del text förstås. Problemet är att jag inte har en aning om hur det fungerar i praktiken. Finns det något dataprogram med färdiga mallar, där man kan lägga in allt på rätt ställe? Bilder, texter, rubriker, bildtexter, innehållsförteckning osv? Bilder och inspiration saknas inte, men ska det bli en bok vill jag ju se hur det hela ska se ut också. Det skulle vara bra om det fanns några konkreta tips om var jag kunde börja - inte bara typ "det finns hur mycket som helst" som jag bara blir förvirrad av. (Även om det kanske är så.)

Nästa problem är förstås hur jag ska ge ut boken. Kan jag göra det själv på något sätt, eller måste jag hitta ett bokförlag som är intresserat? Hur fungerar det i så fall? Jag räknar inte med att tjäna storkovan på min bok, men det skulle förstås vara bra om det gick att trycka den till någorlunda rimligt pris.

Olle

Sindri
2022-12-30 20:04
0

Du kan alltid ta upp beställningar här.

Rådjurstoken
2022-12-30 20:18
0

Hur gör jag då? Vad är det jag ska beställa?

Magi-cat
2022-12-30 21:25
1

#0 Vad trevligt! Dina fina bilder och berättelser skulle göra sig fint i en bok!

Om jag skulle komma på idén att ge ut en bok skulle jag nog hämta in idéer från t.e.x Bokmässan och prata med sådana som själva använt olika former av egenutgivning.
Det finns företag för självpublicering, men det kan vara bra att inhämta erfarenheter av andra.

Sedan finns det förstås vanliga bokförlag man inledningsvis kan kontakta för att lägga fram sin idé och komma vidare genom dem.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Rådjurstoken
2022-12-30 22:18
0

#1 jag tror att jag missförstod ditt inlägg. Men det är långt kvar innan boken blir färdig och jag kan ta emot beställningar.

#3 Som jag skrev på en annan sajt tycker jag att www.bod.se verkar värt att studera. Men det är förstås också bra att höra med andra som har erfarenhet.

Olle

• Redigerat 2022-12-30 22:19 av Rådjurstoken
Sindri
2022-12-30 23:07
1

#4: Ja, det förstår jag, det var bara en idé som jag vet att andra har gjort.