Annons:
Etikettskrivregler
Läst 2805 ggr
MariaOfSweden
2015-03-25 09:04

Får man avbilda sedlar i en bok?

Jag håller på med en barnbok som ska lära barn om pengar. I boken ska jag ha med bilder av sedlar. Sedlarna ska vara i naturlig storlek.

Nu undrar jag vad som gäller när det kommer till att avbilda sedlar. Jag har läst lite på Riksbankens hemsida och vad jag fattar det som så kan ingen riktigt svara på hur reglerna ser ut då det varierar i olika fall.

Sedlarna ska vara svartvita samt vara tryckta på ett papper som är ganska tjockt, nästan som kartong.

Men sen är det ju det med med upphovsrätt också, vad gäller där?

Finns det någon man kan vända sig till när man gjort klart sin bok för att få den "godkänd"? Har tryckerier koll på detta?

Känns ju ovärt att trycka 1000 ex och sen visar det sig att man måste ändra på saker i boken.

Jätte tacksam för svar om någon vet mer om detta eller vem man kan vända sig till.

Annons:
ElLobo
2015-03-25 09:17
#1

Lägg in en specimen-text eller liknande, så tror jag inte att det är några problem.

Bildresultat för sedlar

Hur det är med upphovsrätten när det gäller sedlarna vet jag dock inte.

MariaOfSweden
2015-03-25 09:28
#2

Tack ElLobo! Ja jag har funderat på det men skulle hemskt gärna vilja slippa det. Jag har fattat att det är ett måste när det gäller webpublicerade bilder att ha specimen-texten på. Jag skulle dock gärna vilja komma undan det! =)

Jag har ju som sagt valt att trycka i svart/vitt samt på tjockt papper som inte liknar sedelpapper. Dock osäker om det räcker!

ElLobo
2015-03-25 09:41
#3

Du kanske kan ringa Riksbanken och fråga? Eller skicka ett mejl?

MariaOfSweden
2015-03-25 09:50
#4

Har mailat dem och fick följande svar:

Riksbanken kan varken godkänna eller avslå begäran om tillstånd att efterbilda sedlar och mynt. Det finns alltid en risk att en efterbildning av en sedel eller mynt kan komma att användas i bedrägligt syfte, det vill säga som en förfalskning. Det finns också en risk att en upphovsman till ett konstverk på en sedel eller ett mynt anser att en efterbildning strider mot upphovsrätten, det vill säga anser att konstverket inte är korrekt avbildat.

Sedan länkade de till denna sida:

http://www.riksbank.se/sv/Sedlar--mynt/Fragor--svar/Efterbildning--reklam/

Känns ändå som jag behöver mer kött på benen innan jag trycker upp 1000 böcker =) Eller som sagt, något slags godkännande innan tryck.

ElLobo
2015-03-25 11:11
#5

Du ska ju använda svart/vita bilder och trycka boken på tjockt papper, så det borde ju godkännas. Annars får du väl avbilda sedlarna med förstorade eller förminskade bilder, om du kan göra det.

Niklas
2015-03-26 10:19
#6

Jag skulle mest oroa mig för upphovsrätten, inte att de kan användas bedrägligt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Upp till toppen
Annons: