Annons:
Etikettsjälvpublicering
Läst 1249 ggr
MariaOfSweden
8/11/14, 5:58 PM

Starta företag för självpublicering?

Hej på er!

Jag har aldrig haft någon dröm om att bli författare eller så men för ett tag sedan kom jag på en riktigt bra ide till en barnbok som jag känner att jag bara måste få ut!

Jag har en kompis som kan hjälpa mig med illustrationerna och layouten och jag själv fixar texten med hjälp av lite korrekturläsning av nära och kära.

Trycks kommer den att göras i Kina och jag tänkte inte blanda in något förlag i detta utan själv försöka sälja in den till bok och leksaksaffärer etc.

SÅ…nu till min fråga =) Jag antar att jag måste starta ett företag för att göra allt detta. Jag funderar på att starta en enskild firma, i och med att jag startar en egen firma kan man då påstå att jag har ett "eget förlag" då just för att det är en bok som jag tillverkat och säljer eller krävs någon annan "licens" eller "tillstånd" för att kunna kalla sig just för ett Förlag?  Kan jag tex döpa mitt företag till tex "Marias Förlag"?

Tacksam för svar (på den fösta av förmodligen många flera funderingar =)!

Annons:
Zynell
8/12/14, 1:16 PM
#1

Hej! Roligt att du vill starta förlag. Allt som krävs är att du registrerar  en firma och berättar vad för firma det är för Skatteverket med ett speciellt nr som man anmäler samtidigt som man registrerar firman. Kommer inte ihåg vad det numret kallades nu, men det är allt du behöver göra. Ingen licens eller liknande behövs. 

Företagsnamn kostar att registrera, antingen 800 eller 1000 kr, kommer inte riktigt ihåg vilket. Så länge det företagsnamn du vill ha är ledigt, borde det inte vara några problem. Mitt förlag heter Sense Förlag, men jag har tankar på att byta det så småningom pga att jag skriver på engelska och publicerar på Amazon. Mitt förslag ang namn är att du kallar det Maria Förlag istället för Marias Förlag eftersom det låter mer professionellt, men det är bara ett förslag.

Jag önskar dig lycka till och har du fler frågor är det bara att fråga! 🙂

MariaOfSweden
8/12/14, 4:58 PM
#2

Hej Zynell och tack för ditt svar! Då ska jag kika lite närmare på att registrera en firma! Tusen tack…och det kommer nog fler frågor ska du se på resans gång! =)

Zynell
8/12/14, 6:17 PM
#3

Det var så lite så och det är bara att fråga om du kommer på något mer. 🙂

Upp till toppen
Annons: