Annons:
Etikettsjälvpublicering
Läst 4521 ggr
Zynell
2014-03-18 10:31

Det GÅR att leva på självpublicering!

Nu har min bok varit uppe på Amazon i 11 dagar och jag har under den tiden sålt 29 titlar. Jag säljer några varje dag och ändå har jag knappt börjat marknadsföra boken ännu. Håller just nu på med att fixa en Epub fil samt mobi-fil för eventuella recensenter. Fortsätter det i den här takten kommer det att hamna på någon tusenlapp i månaden. Det får mig att inse att man verkligen KAN försörja sig på att självpublicera på Amazon. Självklart måste man då vara frekvent och lägga upp nya böcker med jämna mellanrum, precis som vilket annat heltidsjobb som helst. 

Eftersom jag har sålt 29 böcker på 11 dagar av bara EN titel så kan man drömma lite hur det sett ut om jag till exempel hade 10 titlar uppe där vardera säljer 29 böcker på 11 dagar. Det blir ca 5000 kr. Så på en månad skulle det bli ca 13 000 kr och det är inte så tokigt! 

Så jag kommer definitivt fortsätta med det här! Ska bli intressant att se hur mycket marknadsföringen kommer att bidra med.

Annons:
MagArne
2014-03-18 10:55
#1

Hur mycket jobb innebär det att skriva tio titlar?
Hur länge anses en bok vara säljbar?
Måste du skatta för inkomsten på 13.000kr?

Jättekul att du har köpare av din bok och jag hoppas försäljningen ökar markant så du kan livnära dig på detta. 13.000kr/mån för ett heltidsjobb är ju annars uruselt.

Zynell
2014-03-18 11:16
#2

Hur mycket jobb innebär det att skriva tio titlar?

Det beror helt och hållet på dig! Det finns dem som lägger upp flertalet korta noveller på 10-15 sidor i veckan och säljer för till exempel 0.99-2.99$ och lyckas leva på det. Andra skriver tegelstenar som de säljer. Jag lägger till en video som du kan se där man får en massa bra info. 

Hur länge anses en bok vara säljbar?

Så länge du har den uppe och är tillgänglig. Till skillnad från Sverige så har du hos Amazon MILJONER potentiella kunder eftersom Amazon finns i MÅNGA länder. Jag har haft folk i Japan, Australien, Tyskland osv som har laddat ned min bok. 

Måste du skatta för inkomsten på 13.000 kr?

Ja. För att kunna sälja på Amazon måste du ha ett EIN eller ITIN nummer. Med detta nummer slipper du betala skatt i Amerika. Du betalar bara skatt här i Sverige då. Du måste även ha ett företag. Läs artikeln "Hur ansöker jag om ett EIN-nummer?"

Har du fler frågor är det bara att fråga. 🙂

Kolla in den här killens videos. Han har en massa bra tips.

Niklas
2014-03-19 09:01
#3

#0: Vad roligt. Jättesnällt att du berättar hur det går.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Eva i Bie
2014-03-19 11:02
#4

Hej Zynell!

Kul att det går framåt för dig!

Jag är också klar med min bok om sjölivet nu. Den har jag valt att trycka på Vulkan, Författarpaketet. 100 ex. kostar 5.900.

Då blir den också tillgänglig på både Bokus och Vulkan, möjlig att köpa i bokhandeln och låna på biblan om dom väljer ut den.

Den är färdigtryckt om cirka 6 veckor. 

MVH

Eva Lundquist

Imasy
2014-03-20 22:33
#5

Vad roligt att det börjar bli lite skjuts på försäljningen :)

Men hur ofta skulle du behöva lägga upp en ny bok för att ständigt ha denna inkomst kontinuerligt? 

Nu är väl alla olika, men man kanske inte snor ihop en bok på en eftermiddag, utan att det är en tidskrävande process innan man är nöjd.

Zynell
2014-03-20 23:03
#6

#5 Tack! 🙂

Hur ofta man måste lägga upp en bok beror nog lite på hur väl du marknadsför de andra böckerna du har och hur mycket du tjänar på dem. Jag skriver just nu på en novell som jag kommer att lägga upp om några veckor. Min plan är att skriva ca 4-5 böcker + några noveller om året och publicera på Amazon.

Det här är mitt heltidsjobb, och jag har långa dagar. Jag arbetar uppåt 14-16 timmar om dagen med det här, så nog är det tidskrävande alltid. Vill man leva på detta gäller det att hantera det som ett heltidsjobb och skriva dagligen samt vara seriös. 

Jag vet flertalet självpublicerade författare som lever på sina böcker och de publicerar ungefär 3-5 böcker om året.

Annons:
Zynell
2014-03-20 23:05
#7

#4 Lycka till med din bok Eva! 🙂

Sabsan
2014-03-25 11:32
#8

Hej!
Hur mycket får du betala i skatt när du säljer på amazon? *Nyfiken*.

Zynell
2014-03-25 11:48
#9

#8 Hej! Eftersom jag har ett EIN-nummer från det amerikanska skatteverket behöver jag inte betala skatt utomlands. Så med andra ord betalar jag bara skatt här i Sverige.

Sabsan
2014-03-25 21:35
#10

#9 Så, om någon från utlandet laddar ner går hela summan direkt till dig? Är det så du menar? Och på det som laddas ner i Sverige betalar du 34% eller vad nu skatten ligger på? Eller missuppfattar jag dig nu? :P

Zynell
2014-03-25 21:44
#11

#10 Nej, hela summan går inte till mig, men en stor del av den. Jag får antingen 70 % eller 35 % i royalty per bok, vilken procent beror på lite olika saker. Om jag lägger upp en bok för 3.99 dollar så får jag då 70 % av den summan, vilket är BRA MYCKET MER än vad jag skulle få för en bok här i Sverige från ett klassiskt förlag. Här är royaltyn ca 20 % har jag hört. Sedan när jag fått mina royalties utbetalda ska jag skattar för dem här i Sverige.

Sabsan
2014-03-25 22:47
#12

#11 Okej. Då undrar jag, om du säljer en bok á 3.99 dollar 50st gånger. Hur mycket pengar får du i fickan för den då? :) Och när? Per månad eller annat? *Nyfiken*

Imasy
2014-03-26 08:29
#13

#12

Det är väl bara att ta 50*3,99 $, räkna ut vad 70 % av detta blir, ta den summan och växla om till skr och sedan dra av den procenten du har i skatt ;)

Annons:
Upp till toppen
Annons: