Annons:
Etiketttips-och-råd
Läst 3384 ggr
Aya
12/18/13, 2:01 PM

Manus på Engelska

Hej, 

Jag håller på skriva ett manus på Engelska, och vill gärna publicera när jag är färdig. Tyvärr så accepterar inte bokförlagen i Sverige manus på andra språk än Svenska. Några tips på vad jag kan göra ?

MVH

Aya

Annons:
Calcifer
12/18/13, 2:03 PM
#1

Försök med andra länder? T:ex Storbritannien? Jag skriver BARA på engelska, hatar att skriva på svenska, min bok är på engelska. Jag tänker aldrig försöka ge ut den i Sverige.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Aya
12/18/13, 2:14 PM
#2

Hej, 

Ja, jag har försökt med andra länder i Europa, dem flesta rekommenderar mig att publicera på Svenska. För att publicera i Storbritannien så behöver man en agent. Svårt att hitta en, det kostar mycket och man kan inte alltid lita på dem. Jag skriver också bara på Engelska

Calcifer
12/18/13, 2:33 PM
#3

Varför man oftast blir rekommenderad att publicera på sitt egna språk är för att man naturligtvis oftare har ett bättre språk då, och texten flyter oftast bättre. Det struntar jag i dock för det jag skriver på svenska blir askasst men det jag skriver på engelska mycket, mycket bättre.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Aya
12/18/13, 2:36 PM
#4

Samma sak här, jag skriver mycket bättre på Engelska. Hur tänkte du göra? Har du försökt med andra länder?

Calcifer
12/18/13, 2:38 PM
#5

Min bok behöver redigeras rätt rejält innan jag ens har en tanke på att försöka ge ut den. Så det ligger nog 3-4 år in i framtiden, minst. Förhoppningsvis kommer jag bo i Storbritannien när det börjar bli dags, då blir det lättare att söka efter en lösning och jag kommer ha en degree i engelska på hög nivå som också kommer underlätta. Vi får se hur jag gör när det blir dags.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Aya
12/18/13, 2:58 PM
#6

Okej. Lycka till med allt! 

Hoppas jag kan läsa din bok någon dag :)

Annons:
stefankuhnhackel
12/18/13, 8:38 PM
#7

Du kan väl gå till exempelvis vulkan eller Bod. Där trycker de boken på engelska och sätter ut den på utländska sidor som exempelvis Amazon

Aya
12/19/13, 11:24 AM
#8

Vulkan ? Bod ? Är det webbsidor?

Zynell
12/19/13, 1:39 PM
#9

Vulkan är en plats där du kan publicera dina böcker själv, men jag rekommenderar inte Vulkan. Jag har själv inte prövat dem, men jag har hört att många inte varit nöjda med dem.

stefankuhnhackel
12/19/13, 8:41 PM
#10

http://www.bod.se/forlag.html

http://www.vulkanmedia.se/

min första bok hade jag som E bok på Framstegets förlag. Pappersboken hade jag på Vulkan. Det var en pocket på 192 sidor.

Jag ska nu ut med min andra bok. Troligen i Januari. Då kommer jag åter använda mig av Vulkan. Jag skall också översätta mina två böcker och , kanske, låta Vulkan sätta ut de engelska upplagorna på Amazon…. Vulkan kan numera utan extra kostnad ge ut din bok som E-bok.

Min E.bok har gått skapligt på biblioteken faktiskt.

Lycka till

Aya
12/21/13, 1:48 AM
#11

Tack så  mycket för informationen! <3

Penmedown
12/28/13, 8:05 PM
#12

Det finns gott om Indie förlag i USA som publicerar åt en även om man inte är amerikan. Jag har blivit erbjuden ett par kontrakt men nu föredrar jag ju självpublicering så det är inget för mig. 

Det som dock är positivt med förlag är att dom förser dig med en editor, det är inget du behöver leta upp. En eller två beta readers är dock bra att ha innan man skickar iväg boken.

~Pen

Writer's block: when my imaginary friends stop talking to me.

Upp till toppen
Annons: