Annons:
Etikettskriva-på-engelska
Läst 7874 ggr
Zynell
2013-05-05 00:43

Skriva på engelska.

Att lyckas bli självpublicerad är egentligen inte så svårt. Det svåra är att kunna livnära sig på det. Något jag upptäckte tidigt är att om man vill göra just det, så måste man söka sig utomlands. Det finns inte särskilt många i Sverige som faktiskt kan livnära sig på sitt författande. Därför skriver jag nu på min första engelska bok för att pröva lyckan utomlands. Det går långsammare och skrivreglerna på engelska är annorlunda, men efter ett tag vänjer man sig.

Tänker höra hur många fler skriver på engelska? Funderar ni i sådant fall på att ge ut det själva eller genom förlag?

Annons:
Swadika
2013-05-05 00:46
#1

Jag skulle aldrig kunna skriva på engelska, för jag är så dålig på det. Om jag faktiskt får klart något får jag nog anställa någon att översätta istället :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Zynell
2013-05-05 01:13
#2

Måste erkänna att det är inte lätt att skriva på engelska, men jag har märkt att det har börjat gå lättare. Första sidorna kunde verkligen vara en huvudbry och jag övervägde att låta någon annan översätta boken. Men när jag kollade upp vad det skulle kosta insåg jag att det aldrig skulle gå. Att anlita en professionell översättare skulle kosta runt 60 000 att översätta mina 200 word-sidor. 🤪

Swadika
2013-05-05 01:28
#3

haha oj det var ganska dyrt, men haha vem som helst är bättre på engelska än mig, har en kompis som erbjudit sig att översätta, hon har bott i England så jag litar på henne :) Hon är bra mycket bättre än mig i alla fall :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Zynell
2013-05-05 01:29
#4

Vad bra! Underlättar verkligen att ha kontakter. 😃

Swadika
2013-05-05 01:30
#5

Haha ja ibland gör de det :D

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Penmedown
2013-05-18 05:44
#6

Jag skriver på engelska, självpubbar, och lever på det. Det är inte kul att messa med IRS och marknadsföringen är tidskrävande, men det är helt klart värt det.

~Pen

Writer's block: when my imaginary friends stop talking to me.

Annons:
Zynell
2013-05-18 19:24
#7

#6 Vad roligt att höra! Det är mitt mål också, att självpublicera och leva på det. Jobbar just nu på min första engelska bok som jag tänker publicera på Amazon inom kort. 

Vad betyder IRS? 

Dela gärna med dig av dina erfarenheter. Hade varit kul att höra hur du har valt att gå till väga.

Penmedown
2013-05-19 00:00
#8

IRS är den amerikanska skattemyndigheten. Innan man pubbar på Amazon, Smashwords, och liknande, så måste du ha ett ITIN number (international tax identification number) som tar ca 10 veckor att få. Det kan vara väldigt invecklat och det gäller att läsa alla blanketter ordentligt.

Har man inte detta ITIN nummer så kommer du bli dubbel taxerad - du får helt enkelt betala skatt i både Sverige och USA - och den internationella skatten i USA (federal tax for non-US citizens) ligger på 30%, och det är ju ungefär samma som i Sverige. Så utan ITIN får du betala 60% i skatter, sen tillkommer ju även Amazons avgifter, och moms för alla Européer.

Innan du kontaktar IRS så startar man såklart företag här i Sverige, och sen är det bara att ladda ner de blanketter du behöver från IRS. Med blanketterna ska du även skicka med ett brev från Amazon, samt ditt pass. (Certifierad fotokopia fungerar men IRS föredrar orginal dokument.)

~Pen

Writer's block: when my imaginary friends stop talking to me.

Zynell
2013-05-19 00:13
#9

Tack för informationen! Jag har inte börjat kolla upp sådant ännu, men jag har funderat på det. Kanske dags att börja kolla upp det här om det tar 10 veckor. Eget förlag har jag sedan Januari. Finns det risk för avslag?

Att skicka sitt originella pass känns lite osäkert.

Penmedown
2013-05-19 00:16
#10

Det tar minst 10 veckor. Minsta fel på din blankett och dom skickar tillbaka den med avslag. Då får du börja om.

Och jag kände samma sak med mitt pass, men all gick bra. De skickar tillbaka alla originella dokument.

~Pen

Writer's block: when my imaginary friends stop talking to me.

Zynell
2013-05-19 00:20
#11

Usch då. Hoppas de där blanketterna inte är helt omöjliga att fylla i, men det brukar inte alltid vara lätt med blanketter. Ska ta mig en titt på IRS hemsida och kolla efter dessa blanketter.

Var det svårt att få papperna från Amazon? Vänder man sig till deras kundtjänst för att få dem? Måste man ha allt fixat innan man kan börja lägga upp böcker där?

Penmedown
2013-05-19 00:24
#12

Jepp, allt måste vara fixat innan du publicerar. Sen är det ju också 90 dagars väntetid på betalning när du väl är igång eftersom författare inte får vanlig lön - det är royalties.

Denna sida är hjälpfull:

https://kdp.amazon.com/self-publishing/help?topicId=A1VDYJ32T5D3U4

~Pen

Writer's block: when my imaginary friends stop talking to me.

Penmedown
2013-05-19 00:28
#13

Damn. Min svenska är hemsk haha. Jag menar hjälpsam.

Efter ett par år med engelskan kommer du glömma den svenska grammatiken ;)

~Pen

Writer's block: when my imaginary friends stop talking to me.

Annons:
Zynell
2013-05-19 00:32
#14

Tackar! Ska ta mig en titt på den sidan.

haha! Jo jag har redan märkt att jag har börjat byta från de svenska skrivreglerna till de engelska eftersom jag bara skriver böcker på engelska på sistone. Om jag en dag får för mig att skriva något på svenska blir det lite tokigt i huvudet på mig när jag måste slå om till de svenska skrivreglerna. 😉

[Zorita]
2013-06-12 02:26
#15

Tydligen finns det ett lättare sätt än ITIN? http://catherineryanhoward.com/2012/02/24/non-us-self-publisher-tax-issues-dont-need-to-be-taxing/ Jag skriver allt på engelska och har gjort det i många år. Brittisk engelska, jag tycker det är snyggare ;) Kanske ska jag självpublicera snart,innan har jag bara varit ghostwriter.

Zynell
2013-06-12 10:16
#16

#15 Ja, den där sidan har jag också upptäckt. Funderar seriöst på att pröva ringa dit och se vad som händer. 🙂

[eevie Z]
2015-03-06 00:27
#17

(Inte alls sent svar här inte XD) Men jag skriver på engelska, tycker personligen inte om att skriva på svenska då jag tycker allt låter så udda/tillgjort (makes sense?) Jag håller på att skriva en "bok" som kapitelvis publiceras online och är gratis att läsa. Den är inte så populär men jag har ett fan som är totalt såld för min bok och vi håller kontakt hela tiden :)

Upp till toppen
Annons: