Annons:
Etikettdesign
Läst 1139 ggr
LinaLj
2013-04-19 13:47

LyX

Någon som har testat LyX? Det är en gratis program som ska fungera som Indesign. Jag fick tipset av en vän som använde den när han gav ut en akademisk bok och ansåg att det var minst lika bra som Indesign när det kommer till själva textredigeringen och layouten. Däremot sa han att Indesign var mycket bättre för att skapa omslag. 

Nu undrar jag om det är någon som provat på programmet för en skönlitterär bok?

Annons:
Zynell
2013-04-20 00:16
#1

Tyvärr har jag inte hört talas om det programmet, men jag blev bra sugen på att kolla upp det. 🙂

LinaLj
2013-04-20 11:14
#2

Jag provade att ladda hem det igår och måste säga att jag gillade det. Nu har jag ju inte arbetat i det så mycket, ett par timmar bara, men det verkar lätt att förstå (iaf de grundläggande delarna). 

Dessutom var det lättförståliga manualer och även utan att jag har gjort ngra specialinställningar, utan använder en mall så ser resultatet snyggt ut.

Zynell
2013-04-21 12:24
#3

Låter lovande! Var laddade du ned det ifrån?

LinaLj
2013-04-21 16:31
#4

LyX.org där finns även en hel del bra info som man kan läsa igenom innan man laddar ner programmet, jag skummade bara igenom det mesta eftersom jag hade fått det rekommenderat till mig. Det bygger tydligen på LaTeX och är faktiskt ett riktigt bra WYSIWYM program om jag får säga det själv. 

Jag har fortfarande inte börjat pilla med inställningarna än, har klistrat in det jag har skrivit av boken hittills och håller på att korrekturläsa. Sedan ska jag se vad man kan göra med formatering och liknande.

Zynell
2013-04-21 17:17
#5

Tack! Ska testa. 🙂

Niklas
2013-04-25 10:02
#6

Vad kul, det finns för Mac också. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
LinaLj
2013-04-25 10:43
#7

#6 Tror det finns för alla OS

Upp till toppen
Annons: