Annons:
Etikettsjälvpublicering
Läst 1072 ggr
Zynell
2013-04-17 12:29

Det jobbigaste med att ge ut själv är nog ...

 … all korrekturläsning av manuset! Att skapa omslag och inlagor är bara roligt, likväl att skriva boken, men korrekturläsning är nog det jag hade velat ha minst av. Istället är det just korrekturläsningen som tar längst tid. Dessutom borde man anlita en professionell korrekturläsare samt fråga några personer om de kan tänka sig vara testläsare. Flera veckor går åt till bara det, men i slutändan är det verkligen värt det. 🙂

Vad anser ni är det jobbigaste med att ge ut själv?

Annons:
Swadika
2013-04-17 22:51
#1

Jag har inte gett ut själv, men jag måste nog också säga att det jobbigaste verkar vara korrekturläsning. Man läser igenom hela texten, hittar några små fel och rättar till dem tänker att ja men nu är det väl klart, så läser man igenom texten igen och hittar ännu mer fel. 

Jag kommer inte ha råd att anlita en professionell så jag får skicka ut till alla jag känner och hoppas de hittar felen :) 

Omslag är nog det roligaste (förutom skrivandet) har skapat omslag till böcker som knappt är klara än när man har lite idé torka är det perfekt att göra. Jag är inte riktigt haj på detta med inlagor, har lite svårt att veta hur man ska göra och lär mig programmen fortfarande :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Zynell
2013-04-18 10:58
#2

Håller med. Korrekturläsning är ett evighetsprojekt. Alltid något fel någonstans, spelar ingen roll hur många gånger man än korrekturläst tidigare. 

Jag har inte heller råd att anlita en professionell korrekturläsare ännu. Jag får gå efter vad bekanta säger och försöker fixa så mycket jag kan själv.

Mina omslag har jag valt att göra på ett gratisprogram som heter Gimp. Fungerar jättebra! Har dock inte lyckats hitta något billigt/gratis layoutprogram så jag använder Indesign för att göra inlagor. Det är rätt petigt arbete, men roligt.

Swadika
2013-04-18 11:05
#3

Jag använder photoshop till omslag, det är mitt favoritprogram, ja jag gör det också i indesign men jag har precis lärt mig det programmet så det är lite svårt fortfarande, haha :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Zynell
2013-04-18 11:16
#4

Jo jag håller med. Bra svårt i början med Indesign, men en massa youtube filmer hjälpte en hel del. Jag föreslår att du tittar där. Tog mig säkert 2 dagar bara för att lista ut hur man numrerar sidorna i inlagan på Indesign! 🤪 Men jag tänkte göra en artikel så småningom här på sajten om hur man använder Indesign för att göra enkla och snabba inlagor.

Swadika
2013-04-18 13:56
#5

Tack för tipset ^^

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Zynell
2013-04-18 15:02
#6

Varsågod! 😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: