Annons:
Etiketttips-och-råd
Läst 1432 ggr
Zynell
2/19/13, 3:49 PM

Tips och råd inför tryck av bok.

Här kommer lite tips och råd för dig som funderar på att trycka dina böcker själv.

- En sak man måste bestämma sig för är bokens format. Ett tips är att gå till biblioteket eller ta fram några böcker som finns hemma vars format tilltalar en och mäta. Då får man en bra inblick i hur slutresultatet kommer att bli när boken väl är tryckt. Jag valde att använda 135x210 mm. Eller så kan man ta ett A4 papper och mäta ut bokens storlek för att få en ännu bättre överblick.

- Marginaler kan vara knepigt att bestämma. Där kan man göra precis som med ovanstående exempel. Ta fram böcker och mät. Tänk dock på att den inre marginalen bör vara bredare än de övriga. Detta för att texten inte ska försvinna in i ryggen. 

Man lär ganska snabbt upptäcka att både formaten och marginalerna varierar kraftigt, vilket leder till att man kanske får svårt att bestämma sig. Jag tillbringade nästan två dagar åt bara detta för att vara helt säker på att jag får en produkt som jag blir helt nöjd med i slutändan.

Annons:
Niklas
2/28/13, 7:58 AM
#1

Jag håller med. Det är viktigt att prova formaten innan man använder dem. Det kan se jättefint ut i teorin, men behöver inte fungera i verkligheten för det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Zynell
3/3/13, 12:37 PM
#2

Ja precis. Ska bli spännande att se hur mina böcker blev efter allt mätande osv i slutändan, men eftersom jag ändå var rätt petig så tror jag det kommer att se bra ut. Om några dagar borde de vara här och då lär jag få svar på min fråga. 😃

Niklas
3/3/13, 4:28 PM
#3

Hur har du ordnat distributionen av böckerna?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Zynell
3/3/13, 4:38 PM
#4

Boken är registrerad hos Bokrondellen och ute bland nätbokhandlarna. Till en början kommer jag distribuera själv eftersom jag bara har tryckt 200 exemplar den här gången, men så småningom hoppas jag kunna anlita Förlagssystem.

Niklas
3/3/13, 4:53 PM
#5

Okej. Vet du vad förlagssystem tar för att lagerhålla den?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Zynell
3/3/13, 4:58 PM
#6

Jag har inga exakta uppgifter, men jag har hört att det är rätt dyrt. Ca 3000 kr/månaden, men vet dock inte om detta stämmer. Men man får då hjälp med precis allt möjligt, fakturering, lager, expediering osv.

Stjärndistribution finns ju också som man kan kolla med.

Annons:
Niklas
3/3/13, 5:04 PM
#7

Oj, det var verkligen dyrt. Du måste sälja riktigt många böcker om det ska bli vinst att dessutom betala 3000 kronor i månaden för det där.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Zynell
3/3/13, 5:08 PM
#8

Ja, verkligen. Det är inte värt att skicka böcker till dem förrän man har beställt några tusen exemplar från tryckeriet, men som sagt. Jag är inte hundra på priset.

Upp till toppen
Annons: