Annons:
Etikettomslag-inlaga
Läst 2199 ggr
Zynell
2013-02-15 22:02

Störande bokformat.

Ibland kan man undra hur förlag tänker när det gäller bokformaten. Idag finns det en mängd olika format och de flesta är bra, tycker jag. Men så ibland dyker det upp format som är väldigt opraktiska. Beställde hem böcker från Amazon för ett tag sedan och fick hem en bok vars format lär definitivt ge mig ont i händerna när jag läser den. 

Boken är 113x170, dvs en liten pocket. Inget fel med pocket, men den här boken är så jäkla tjock att det hade varit bättre om formatet var större. Dessutom måste man nästan böja sönder ryggen för att kunna läsa vad som står längst in. 

Jag tycker det är viktigt att en bok inte är ansträngande att hålla i när man läser den. 

Har ni något bokformat som ni stör er på?

Annons:
Niklas
2013-02-28 07:51
#1

Jag tycker inte om pocket. De är alldeles för svåra att hålla öppna. Jag vill kunna lägga ifrån mig en bok uppslagen. E-böcker är det bästa för mig. De tar ingen fysisk plats och går ofta att anpassa (om de är i exempelvis ePub-format). Jag köper och läser ytterst ogärna pappersböcker nuförtiden.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Ketang
2013-02-28 14:11
#2

Jag tycker inte om böcker som är låga i ryggen och väldigt långa, som en del fotoböcker är. Eller barnböcker.

[Moa-]
2013-02-28 14:19
#3

Jag anser att pocket är utmärkta, ofta lättlästa och framför allt lätta att ha med. En inbunden lång bok kan bli väldigt tung att ligga och läsa under längre stunder, samt att de ofta är tunga och otympliga att ta med. Så jag skulle önska att pocketvarianten släpps samtidigt som de inbundna, de kan gärna få kosta lika mycket, smidigheten gör att de vinner ändå. (Även om inbundna böcker ser bättre ut i bokhyllan.)

Zynell
2013-03-03 12:35
#4

#1 Jag hade svårt för e-böcker förut, men när jag började upptäcka dem för ca ett år sedan började jag tycka mer och mer om dem. Nu läser jag gärna en e-bok, men om det finns en tryckt variant föredrar jag fortfarande en sådan. 

#2 Intressant. Det har jag faktiskt aldrig tänkt på. 

#3 Håller med om att pocket är mycket mer praktiska, men ofta är texten väldigt liten och då blir det svårt att läsa. Stör mig lite på det, men det går.

[Moa-]
2013-03-03 12:42
#5

Ja, hel bok i e-format låter lite påfrestande enligt mig, däremot läser jag gärna artiklar (ca 30 sidor) på surfplattan (hade kanske varit lättare att läsa längre på en ren läsplatta?). 

Stor/liten text är nog en smaksak, "lättlästa" böcker med stor text stör mig numera, då jag är mer van att läsa mindre textstorlekar.

Niklas
2013-03-03 16:27
#6

#5: Vad är det du tycker är påfrestande med e-böcker?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
[Moa-]
2013-03-03 17:10
#7

Niklas; har som sagt ingen läsplatta utan läser på surfplattan och kan tycka att läsningen efter en längre tids läsning blir lite påfrestande för ögonen, samt att plattan blir lite för stor och tung i jämförelse med en pocketbok. (Nästa problem blir väl antagligen solen i sommar, men så långt har jag inte kommit än.)

Niklas
2013-03-03 17:15
#8

Okej, jag har också en surfplatta och är väldigt nöjd med läsupplevelsen. Jag gillar att det är så enkelt att anpassa texten efter mina ögon och preferenser. Och att det går snabbt att söka och bläddra till specifika delar. Och att de inte tar någon plats i bokhyllan. Och att det är lätt att ta med en eller tio böcker när jag reser bort utan att det påverkar packningen.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Moa-]
2013-03-03 17:25
#9

Ja, läsa andra texter eller vetenskapliga artiklar tycker jag att plattan är utmärkt till, däremot känns det inte lockande att läsa en hel bok på den, men det är min subjektiva upplevelse. Det kan vara att jag är för traditionell där och helt enkelt saknar den fysiska boken eller så kan vara rent psykiskt att jag saknar "mysighetskänslan" som en bok kan ge.

Upp till toppen
Annons: