Annons:
Etikettskrivregler
Läst 7417 ggr
Zynell
2/12/13, 9:52 PM

Engelska skrivregler.

Något jag lade märke till när jag började skriva på engelska är att vissa Skrivregler skiljer sig från de svenska. 

Ett exempel är att kommatecknet placeras på en annan plats i en dialog.

Så här ser det ut på svenska:

"Hej", sade hon.

Så här på engelska:

"Hello," she said.

Har ni lagt märke till andra engelska Skrivregler som skiljer sig från de svenska?

Annons:
Zynell
5/5/13, 1:25 AM
#1

Puttar den här tråden också. 🙂

Dela gärna med er av era erfarenheter om att skriva på engelska.

Yelly Bean
5/8/13, 5:15 PM
#2

Vet inte hur det ska vara egentligen, men har lagt märke till att de använder sig mer av bindestreck än vad vi gör i Sverige. Alltså istället för kommatecken. Har inget exempel så här i huvet, men har tänkt på det några gånger. 🙂

Penmedown
5/18/13, 5:59 AM
#3

I engelskan använder man fler komma. I sverige kan vi skriva "och" och "men" utan komma men det görs inte i engelskan.

Det är också annorlunda när man använder stor bokstav. Varje titel/benämning i engelskan ska börja med stor bokstav, inklusive Mom, Dad, Sir, Doctor, English, Sweden m.fl. Men det gäller inte alltid.

Ex:

~She's my mom.

~That's Mom. <--i ägande form blir det capped.

~He's a doctor.

~That's Dr. Smith.

~Pen

Writer's block: when my imaginary friends stop talking to me.

Penmedown
5/18/13, 6:15 AM
#4

För att inte tala om de olika reglerna för Brittisk engelska och Amerikansk… Det gäller att inte blanda ihop dom ;)

~Pen

Writer's block: when my imaginary friends stop talking to me.

Zynell
5/18/13, 7:20 PM
#5

Ah! Det var bra att veta! 😃 Jag håller på att försöka lära mig de engelska skrivreglerna just nu eftersom jag har bestämt mig för att skriva på engelska och publicera boken inom kort. På vilket sätt skiljer sig de brittiska reglerna från de engelska?

Penmedown
5/19/13, 12:13 AM
#6

Mellan brittisk och amerikansk handlar det mer om meningsuppbyggnad och stavning.

Exempel:

Brittisk/Amerikansk

colour/color

realise/realize

mum/mom

Och sen kommer bokstaven "s."

towards/toward

backwards/backward

afterwards/afterward

Det gäller att man har en bra editor or en eller flera beta readers. Self-pubbare på Amazon blir OFTA nerdragna för att de går den "enkla" vägen. Vem som helst kan självpublicera vilket betyder att även dom som inte kan sin grammatik slinker igenom.

~Pen

Writer's block: when my imaginary friends stop talking to me.

Annons:
Zynell
5/19/13, 12:27 AM
#7

Ah, ok. Ja sådana "småsaker" kan bli stora saker i värsta fall. 

Jag är inte särskilt van vid att skriva på engelska, arbetar just nu på min första engelska bok, så jag kommer definitivt att satsa på en editor. Har dessutom några vänner i USA samt Australien som kommer att hjälpa mig med språket. Helt hopplöst är det inte. Jag kan engelska tillräckligt väl för att kunna skriva på engelska. Jag har läst en hel del gratis e-böcker eller billiga sådana från Amazon samt andra författare för att lära mig Skrivregler osv. Det svåra är just att hitta en editor.

Penmedown
5/19/13, 12:33 AM
#8

Min editor har bankat regler in i mitt huvud i två år nu så jag har i princip glömt den svenska haha. Ett tips: låt inte en aussie och en amerikanare kolla igenom ditt manus - välj antingen eller.

Jag går helt och hållet efter amerikanska regler. Om en Britt kollar igenom mitt så blir jag bara förvirrad ;)

~Pen

Writer's block: when my imaginary friends stop talking to me.

Zynell
5/19/13, 12:37 AM
#9

Ok, tack för tipset. :)

Har du kanske en bra editor att rekommendera? Jag har sökt efter en här i Sverige, men det är fasiken inte det lättaste haha! Söker just nu utomlands. Har märkt att det mesta är billigare utomlands.

Penmedown
5/19/13, 12:42 AM
#10

Hmm, ja, asså jag korrekturläser en hel del för några amerikanska författare, så visst känner jag folk i branschen. Det är dock lättare för mig att hänvisa dig om jag vet vad du skriver. Om det finns någon chans att jag kan läsa lite; det behöver bara vara några paragrafer, inte ett helt eller ens ett halvt kapitel, så kan jag säkert hitta nån som passar.

~Pen

Writer's block: when my imaginary friends stop talking to me.

Zynell
5/19/13, 12:46 AM
#11

Jag skriver paranormal romance och även fantasy ibland. Jag har för närvarande bara korrekturläst prologen till min bok. Den är på bara en halv sida, men om du vill kan jag skicka den till dig i ett Pm så får du ta dig en titt.

Penmedown
5/19/13, 12:48 AM
#12

Det går jättebra :)

Snackar med min editor på Facebook just nu så jag ska kolla med henne om har några tips också.

~Pen

Writer's block: when my imaginary friends stop talking to me.

Zynell
5/19/13, 12:52 AM
#13

Skickat! 😃

Tackar!

Annons:
Upp till toppen
Annons: