Annons:
Etikettsjälvpublicering
Läst 1375 ggr
Alwyn
2014-02-24 16:45

Första boken släppt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu i helgen släppte jag min första barnbok. Jättekul och superspännande. De var så fina där de låg i kartongen från bokbinderiet och jag kände mig så nöjd och glad, visst är det underbart!?

Men så upptäckte jag en liten besvikelse: två bilder som var skapta att ses/läsas på vars en sida ser ut att vara en enda stor bild….inget fel med det men kolla så ska ni få se varför läsaren kan bli lite förvirrad. Det ser ut som om det är tre barn, men det ska vara samma tjej …med sin mamma och syster till vänster och ensam med huset till höger.

Nu känner jag nästan lite skuldblandade känslor var gång boken beställs, så synd för jag är väldigt nöjd med den annars!

Det är ju 250 böcker som är färdigtryckta. Vad hade ni gjort?

Annons:
_Alicia_
2014-02-24 16:48
#1

Vill bara påpeka något, man skriver bara med tre punkter och stor bokstav efter punkt. :)

~ Hälsningar Alicia, Hoppsan och Kiwi! ~

Alicias.nu

ttournesol.weebly.com


Zynell
2014-02-24 17:46
#2

Man kan säga att jag råkade ut för lite samma sak, fast jag hade inga bilder i min bok. Det var en skönlitteratur för vuxna och jag gjorde ju allt arbete själv med den. Jag hade inte ett tjugotal personer som kunde hjälpa mig med dittan och dattan som stora förlag har. Jag tyckte att jag hade korrekturläst boken bra, men när jag väl hade den tryckt i min hand upptäckte jag att det ändå fanns stavfel här och där. Inte särskilt roligt. Jag kunde dock inte göra något åt det eftersom det skulle kosta mig pengar jag inte hade. Så för mig får det bli så att jag får sälja slut på de böcker jag har och först till nästa upplaga rätta till de fel jag har hittat. 

Men det är så man lär sig. Den boken var mitt första försök att skapa en bok helt från grunden. Nu vet jag hur jag INTE ska göra till nästa gång. 🙂

Grattis till din bok förresten och lycka till! 🌺

Alwyn
2014-02-24 21:22
#3

#1 jaha, har du källhänvisning till det? Efter ett flertal punkter har jag lärt mig att det ska vara liten bokstav eftersom det räknas som en fortsättning på det som står innan. Antalet punkter är det ingen som sagt något om någonsin :P

#2 tack ska du ha, ja jag får väl göra så, dvs ändra till nästa upplaga.

Zynell
2014-02-24 21:44
#4

#3 Varsågod! 

När det gäller Skrivregler rekommenderar jag Språkrådets hemsida. Där står det hur man använder de tre punkterna. 🙂 De har en massa bra tips och råd om man är osäker. 

Här är en länk: http://www.sprakradet.se/servlet/GetDoc?meta_id=1950

Annars finns ju också en bok som heter "Svenska skrivregler". Hur bra som helst! Den hjälpte mig mycket. Den borde finnas tillgänglig hos alla möjliga nätbokhandlare.

_Alicia_
2014-02-24 21:44
#5

#3 Mina lärare tjatar på mig om det hela tiden så ja, jag är rätt säker. 🤔

~ Hälsningar Alicia, Hoppsan och Kiwi! ~

Alicias.nu

ttournesol.weebly.com


Niklas
2014-02-25 07:34
#6

#0: Grattis! Vad kul. Glöm bilderna. Du kommer aldrig att ge ut en bok där det inte finns något du vill ändra efteråt. Det spelar ingen roll hur många gånger den är korrläst. Var glad för boken i stället. :-) Vad heter boken? Var säljer du den?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Alwyn
2014-02-26 17:37
#7

Tack Niklas! Hehe ok ska försöka att inte vara så självkritisk. Boken heter "Jane och trädet" och kan köpas på min webbsida: www.litenomtanke.se 

_Alicia_ det som din lärare säger stämmer inte riktigt. Må hända att det ska vara tre punkter och inte fler… men det ska inte vara stor bokstav på ordet efter punkterna:

http://www.learning4sharing.nu/trepunkter-204108.html

Niklas
2014-02-27 10:43
#8

Om det ska vara versal efter de tre punkterna beror på vad de tre punkterna står för. Skriver jag en mening och ersätter slutet med tre punkter ska nästa mening förstås börja med versal. Skriver jag de tre punkterna för att ersätta ord mitt i meningen forsätter resten av meningen med gemener. "Det är inte alltid så lätt att veta hur man ska skriva … Man lär sig ständigt något nytt."


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Alwyn
2014-03-01 12:42
#9

#8 ja det är väl sant, men om tanken är att meningen fortsätter efter punkterna så kan man ju inte fortsätta meningen med stor bokstav och definitivt inte om första ordet är ett "men".

Det är inte så lätt att veta hur man ska skriva … men man lär sig.

Upp till toppen
Annons: