Annons:
Etiketttips-och-råd
Läst 5604 ggr
Sabsan
2014-02-03 23:25

Vad kostar det att publicera bok själv?

Hej!
Är det någon som kan uppskatta vad det kostar att publicera sin bok på egen hand? Jag förstår att det varierar beroende på olika val och så. Men låt oss säga ca 300 sidor i hård pärm. Vad skulle 100st, 200st och 300st kosta att trycka upp? *Nyfiken*. Hur ska man resonera? Det ska se bra och korrekt ut, vad kan det kosta?

Annons:
Stallmima
2014-02-03 23:44
#1

Följer, skulle oxå vilja veta    👋

Zynell
2014-02-05 21:00
#2

Jag rekommenderar att ni besöker www.booksfactory.se. Det är ett boktryckeri som finns i Polen men har representanter här i Sverige. Klicka på antingen "mjuk pärm" eller "hård pärm". Där kan ni räkna ut vad er bok skulle kosta att trycka. Minsta beställningsbelopp är 500 kr. För det får du ca 20-30 böcker. 

Jag tryckte för ett tag sedan upp min bok med dem. Jag beställde 200 exemplar i mjuk pärm. Boken var på 356 sidor. Det hela kostade mig ca 5000 kr.

Sabsan
2014-02-05 21:25
#3

Zynell: Tack för länken, nu vet jag på ett ungefär vad det kostar.

Det svåra är att veta alla parametrar så att det blir som man vill. Hur vet man vilken typ av färg och papper som ska användas? Och alla andra val de har där. Det är ju jättetrist om man inte är nöjd efteråt. 

Vilken storlek har en normalstor bok? A5? 

Med hård pärm kostar det då mellan 5500-15000 kr (100-300 ex). Är dock inte säker på hur de valen jag fyllt i blir i verkligheten.

Zynell
2014-02-05 21:33
#4

Varsågod, Sabsan!

Jag föreslår att du kontaktar de svenska representanterna för Booksfactory för att få en mer exakt uträkning. Alla val som finns är inte nämnda på hemsidan. 

Pappret jag använde för min bok var Munken 80 g, det nämns inte där till ex. Det är ett ljusgult papper som passar utmärkt för skönhetslitteratur. Jag tror Munken är en av de vanligare valen för sådana böcker. 

Storlek för A5 är 148x210, men min bok var 135x210. Häng inte upp dig på de få valalternativen du har på hemsidan. De är bara riktlinjer kan man säga. Jag betalade samma pris för min bok som för en A5 eftersom måtten ligger närmast där. Låt oss säga att din bok är 130x200, då väljer du A5 i kalkylen. 

Hoppas det hjälper lite. 🙂

Sabsan
2014-02-05 21:50
#5

#4 Det är en djungel helt klart! Men det ska nog gå att reda ut alla frågetecken tills (om) det blir aktuellt att anlita ett tryckeri. :P 

Hur visste du hur din bok skulle se ut? (Format, papper, färg osv)?

Zynell
2014-02-05 21:56
#6

#5 Jag mätte upp allting själv. 🙂 Jag undersökte böckerna i min bokhylla, mätte dem och ritade ut måtten sedan på ett vitt papper. På det sättet kunde jag se, mer eller mindre, hur boken skulle se ut. Booksfactory har även exemplar av alla papper som tryckeriet använder. Jag tog mig en titt på dem och valde den som tilltalade mig mest. Inlagan gjorde jag på Indesign. Jag bestämde själv vilka marginal jag ville ha efter att ha bläddrat igenom en massa böcker och mätt ännu mer. Omslaget bestämde jag själv och en annan tjej satte ihop det åt mig, en cover designer. Fast nu för tiden gör jag mina omslag själv.

Annons:
Sabsan
2014-02-06 12:42
#7

#6 Tack så jätte mycket för att du berättar hur du gjorde. :)
Jag passar på att fråga en annan sak också. Om man får sin bok tryckt av Booksfactory. Hur gör man sedan för att få bokaffärer att sälja? (Tex bokus?).

Zynell
2014-02-06 17:03
#8

#7 För att sälja sin bok genom olika bokhandlare registrerar du din bok hos Bokrondellen (www.bokrondellen.se). En bokhandel beställer sedan din bok därifrån. De vänder sig inte direkt till dig. Bokrondellen skickar sedan info om att en beställning har kommit in och ger beställningen till dig. Det kostar ca 300 kr/bok, om jag inte minns fel och då kommer din bok automatiskt upp hos vissa bokhandlare. Men Adlibris och CDON osv måste du kontakta själv. All info finns på deras hemsidor. Hos bokus tror jag boken hamnar automatiskt när den är reggad hos Bokrondellen. 

Om din bok är en ebok registrerar du dig hos antingen Publit eller Elib. Då kommer din bok ut automatiskt hos många nätbokhandlare, till ex Dito, Bokon osv.

Upp till toppen
Annons: