Annons:
Etiketttips-och-råd
Läst 1281 ggr
Swadika
2013-03-25 23:09

Vad gör jag nu?

Jag har väl egentligen inte tänkt bli författare, även om det är min största dröm. Jag tycker inte mina romaner håller måttet riktigt. Men efter att fått mycket beröm för det jag har skrivit så börjar jag ändå fundera på om det inte är så att jag ska ge dessa en chans.

Jag har två "färdiga" böcker, eller de är skrivna men inte mycket mer och håller på med min tredje och fjärde. Har en femte på is. Men vad gör jag egentligen nu? 

Att få de korrekturlästa är ingen möjlighet just nu, jag har inte möjligheten att betala flera 1000 kr för något som jag egentligen inte tror på 

Men är det där man börjar när man skrivit klart?

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Annons:
Zynell
2013-03-25 23:26
#1

För mig låter det verkligen som om du är på god väg för att bli författare! 

Jag föreslår att du låter familj, vänner och bekanta ta sig en titt på boken. Gärna också någon som du vet är lite mer insatt i hur språkregler osv fungerar. Att skicka in boken till en professionell korrekturläsare bör man göra först när man känner sig helt hundra med sin text, eller när man själv blivit lite blind för eventuella fel som kan uppstå. Då kan det vara bra med ett par "fräscha" ögon som tittar på texten. 

Om du vill kan jag också läsa igenom ett kapitel ur din bok för att hjälpa dig på traven. Det är bara att säga till i sådant fall. 🙂

Niklas
2013-03-26 09:59
#2

Om du just har avslutat skrivandet bör du låta dem ligga ett tag innan du gör något mer själv. Jag behöver ungefär tre veckor innan jag kan läsa dem igen med fräscha ögon. 

Jag tycker också att du ska låta andra läsa dem och lämna synpunkter. Nästan oavsett vilken erfarenhet och kunskap de har kommer du att få användbara synpunkter.

Vill du ha något att göra själv kan du börja fundera över layouten, ifall du tänker göra den själv. Den delen tycker jag är jätterolig. Att fundera över vad som blir snyggt och mest läsbart.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Swadika
2013-03-26 12:18
#3

Tack för snabba svar :D 

Ja, alltså jag ha inte precis skrivit klart dem, den ena skrev klart för några veckor sedan och den andra skrev jag klart för något år sedan.  

Jag får börja med att låta kompisar och släktingar läsa dem och börja på layout. Ska göra den själv tänkte jag, då får man som man vill och det är roligt såklart. Vilket program är bäst att göra detta i? Är det indesign?

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Niklas
2013-03-26 12:35
#4

Programvalet tror jag beror på vad du vill göra och hur du ska ge ut boken. Ska den tryckas på papper kan InDesign, Pages, Word eller något annat funka bra. För e-böcker bror det också på vilka format den färdiga boken ska ha. Med iBooks Author (Mac OS X) kan du göra böcker för iPad. Pages kan spara i ePub-format. Likaså Calibre och Sigil.

Jag har övergått till enbart e-böcker och föredrar ePub och pdf.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: