Annons:
Etiketttips-och-råd
Läst 1692 ggr
mollymay
2013-03-07 20:25

Hur börjar man?

Hej!

Jag är intresserad av att starta ett förlag, men jag har inget eget material som jag vill publicera utan skulle i så fall mer inrikta mig på att publicera manus och böcker från andra personer.

Men hur går man tillväga då? Startat man förlaget först och "efterlyser" manus efter det eller är det bäst att börja med ett manus man verkligen tror på och starta förlaget i samband med det?

Hur svårt är det att "hitta" författare att samarbeta med, för enligt min uppfattning verkar det snarare vara brist på förlag än bra manus ;)

Måste läsa på om allt som har med detta att göra men tycker att det verkar himla intressant och någonting som jag verkligen skulle vilja arbeta med :)

/Malin, medarbetare på Bulldogg iFokus

Annons:
Zynell
2013-03-07 21:05
#1

Hej!

Kul att du funderar på att starta förlag! Jag tycker att du kan redan nu börja sprida ordet till alla du känner, kanske på FB och twitter osv och redan nu börja marknadsföra lite smått om det, om du är helt hundra på att du tänker starta ett förlag. På det sättet finns det redan några som känner till det när förlaget väl är igång. Sedan är det bra med en hemsida och att förlaget har en inriktning. Till exempel vilka genre du vill ge ut. Mitt förlag ger till exempel ut böcker inom genre som paranormal romance, fantasy samt young adult. För närvarande ger jag bara ut mina egna böcker, men om jag hittar ett manus från en annan författare som verkligen tilltalar mig kan jag tänka mig att ge ut det. 

Sedan kan du leta efter författare på sidor som www.kapitel1.se eller www.1av3.se. Där finns det mycket folk som skriver och söker förlag att ge ut sina böcker hos. 

Sedan är det viktigt att veta vilka tjänster ditt förlag kommer att erbjuda. Kommer du göra inlagorna och omslagen själv? Eller kommer du anlita någon för detta? Ett manus måste också korrekturläsas ordentligt. Detta kan hamna på rätt stora summor i slutändan och kosta dig mer än vad en vinst kan ge på en försäljning av en bok. Därför rekommenderar jag att man åtminstone lär sig ett layoutprogram som Indesign för att kunna göra inlagor. Photoshop för att göra omslag kan också vara bra att kunna. Dock kostar dessa program en hel del, men det går att månadsbetala och kostar då ca 220 kr, om jag inte minns fel.

Sedan när man trycker andras böcker måste författaren och förlaget teckna ett avtal där det bland annat står hur mycket författaren får i vinst osv. Det kan du höra med Författarförbundet om. 

Sedan när boken väl är ute hänger allt på marknadsföring. Boken ska registreras hos Bokrondellen till exempel. De är mellanhänder mellan förlag och bokhandlarna. 

Tänkte inom kort lägga upp en artikel som handlar just om vad man ska göra när man väl startat ett förlag, men jag har rätt mycket just nu att göra med mina egna böcker som ska marknadsföras, så det får bli först om några dagar. Läs annars gärna de andra artiklarna här på sajten om att driva förlag, självpublicering osv. Kanske hittar du lite svar där.

Önskar dig lycka till. 🙂

mollymay
2013-03-07 21:14
#2

Perfekt! Bra och informativt svar, nu har jag någonstans att börja i alla fall. Ser fram emot kommande artiklar! 😃

/Malin, medarbetare på Bulldogg iFokus

Zynell
2013-03-07 21:15
#3

Varsågod! Är det något mer du undrar är det bara att fråga på. 🙂

Zynell
2013-03-07 21:19
#4

Sedan kan jag också påpeka att du får gärna marknadsföra ditt förlag här på sajten när det väl är igång. Till exempel genom en artikel. 🙂

[Misstaget]
2013-03-10 16:45
#5

Vad hade du tänkt att ge ut?

Är intresserad nämligen att försöka 🤔

mollymay
2013-03-10 21:58
#6

#5 Så långt har jag inte kommit ännu :)
Vill du försöka skriva böcker eller starta förlag?

/Malin, medarbetare på Bulldogg iFokus

Annons:
[Misstaget]
2013-03-11 18:30
#7

#6 Jag vill försöka skriva böcker 🍸

Upp till toppen
Annons: