Annons:
Etiketttips-och-råd
Läst 1513 ggr
Ketang
2/25/13, 9:24 AM

Ny medlem med många frågor!

Hej!

Jag är helt ny både här på sidan och i skrivande världen för övrigt. Jag har hängt lite på Skrivlust iFokus och på Kapitel 1, men är inte så aktiv.

Jag är i grunden fotograf och har planer på att ge ut en fotobok. Men så slog det mig att en text om bilderna skulle höja boken väldigt mycket. 

Tanken är att jag ska trycka upp boken i ett antal ex själv (print on demand) och sälja privat. Vad finns det för fördelar/nackdelar med detta?

Om jag ger ut boken privat måste ju jag fixa någon som korrektur läser den, var hittar jag en sån och vad kan det kosta?

Hur gör jag med materialet innan jag skickar det på tryck? Ska jag ha allt skrivet i samma format som boken ska tryckas i? Ska jag lägga in bilderna där dom ska vara och ska jag ha designat omslaget 100% klart? Eller kan man få hjälp av någon med detta?

Jag har räknat med att det kommer ta 2-3år innan min bok är helt klar och ska tryckas. Är det rimligt med tanke på att jag aldrig tidigare gjort något liknande?

Annons:
Zynell
2/25/13, 7:18 PM
#1

Hej och välkommen hit! 🙂

Jag ska försöka besvara dina frågor så gott jag kan.

Att publicera själv ger dig fördelen att ha full kontroll över ditt verk. Du kan bestämma omslaget, inlagan osv. Nackdelen brukar oftast hamna hos marknadsföringen då man måste sköta allting själv. 

Priset på korrekturläsning kan variera rejält. Allt från 1000- 5000 kr. Korrekturläsare brukar ta betalt per sida, men det kan variera också. Oftast har de då en startavgift på ca 1000 kr. Sedan tillkommer sidantalet. 

Här har du några du kan kolla med:

Kristina Simar

Minsann förlag (sida på Facebook)

Ann Ljungberg

Googla även på "Korrekturläsare" för att hitta fler. 

När det gäller inlagan valde jag att göra allting själv genom att använda ett layoutprogram som heter Indesign. Där kan man välja precis hur man vill ha sin bok, men om du vill ha hjälp med detta så sök på google "Design inlaga". 

Denne man hittade jag. Kanske han kan hjälpa till, jag har dock ingen erfarenhet av hans arbete.

Sven Ljung Design

Jag tycker du ska låta boken ta den tid det tar. Att stressa fram en bok kan sluta i att man inte blir nöjd. Vissa skriver en bok på några månader. För andra tar det flera år. 

Hoppas detta hjälper dig lite! Om du undrar något mer är det bara att fråga på. 🙂

Niklas
2/27/13, 9:04 PM
#2

#0: Om det var min fotobok skulle jag ge ut den som e-bok i första hand. Färgtryck i bra kvalitet är dyrt och ännu dyrare vid print on demand. I e-böcker kan du ha hur många bilder du vill utan att det blir dyrt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Ketang
2/27/13, 9:49 PM
#3

Tack för hjälpen! #2 Har du tips på var jag kan ge ut e-bok?

Niklas
2/28/13, 7:27 AM
#4

Om du "publicerar" den via E-böcker. rel="noopener noreferrer" target="_blank">Elib kommer den till alla bokhandlar som säljer E-böcker. De tar hand om allt det praktiska. Den enda nackdelen, som jag ser det, är att de bara betalar ut ersättning två gånger om året. Det tycker jag är väldigt dåligt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Ketang
2/28/13, 8:58 AM
#5

Okej. Får kolla upp det. Tack!

Upp till toppen
Annons: