Annons:
Etikettskriva-på-övriga-språk
Läst 1037 ggr
Zynell
2/24/13, 9:42 PM

Tid till att skriva.

Nu när jag har eget förlag börjar jag verkligen känna av pressen att prestera ännu mer än tidigare. För att få förlaget att gå runt och för att kunna försörja mig på det måste jag ägna mig åt skrivandet mycket mer än tidigare. 3-5 böcker per år borde komma ut, med andra ord. Jag har inga brist på idéer, men det finns så mycket annat som också måste göras. Inte bara med själva förlaget, utan allmänt. Till exempel städning, matlagning osv. Oftast blir det först på kvällen tid läggs ned åt skrivandet.

Hur gör ni för att få tid till att skriva? Struntar ni bara i allt och sätter er för att skriva, eller gör ni det som måste göras först?

Annons:
Niklas
2/28/13, 7:42 AM
#1

För mig är skrivandet ett nöje som jag ägnar mig åt när jag både har tid och inspiration. Idéer saknas däremot aldrig. Jag skriver inte alltid i första hand för att publicera det, dock.

Om du ska försörja dig på skrivande och publicering borde du väl ha det som ditt dagliga arbete, inte göra det när allt annat är klart?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Murvel]
2/28/13, 2:26 PM
#2

Det finns många författare som avsätter ett "schema", ungefär som på en arbetsplats, där de försöker jobba med sin bok exempelvis kl 8-16. Sedan finns det många som skriver helt på känn, när inspirationen infaller helt enkelt. Det är svårt att säga vad som bäst någon annan. 

Men är det enbart hushållssysslor som tar av din tid så känns det som att det ändå finns väldigt mycket tid över. :) Har du någon annan sysselsättning (jobb/plugg/spädbarn) så kanske man får prioritera det ena eller andra beroende på förutsättningarna. 

Kanske kan det vara en idé att fundera över vilken tid på dygnet du känner att du helst skriver, och sedan "schemalägger" det. Om det är på kvällen så ska allt annat vara klart. Och är det på morgonen så väntar du med att fixa tills du har skrivit dig nöjd.

Zynell
2/28/13, 4:06 PM
#3

Jag skriver alltid på kvällen eftersom jag är en nattuggla, kan man säga. Jag piggnar alltid till på kvällen och tänker lättare då. Därför blir det att jag gör allt annat under dagen. Det är inte endast hushållssysslorna som tar tid, men det var det jag nämnde.

Upp till toppen
Annons: